Mijn achtergrond

20 Years of Experience

Ik ben een gepassioneerd créateur. Of wellicht concreter: gepassioneerd in het bedenken van nieuwe oplossingen, het aanzetten tot verbeteringen van bestaande oplossingen en alles wat daarbij hoort. En dat samen met mijn andere passie, techniek. Zowel hardware als software hebben een belangrijke plek in mijn leven. Het zijn mijn gereedschappen waarmee ik mijn creativiteit kan vormgeven.

In de vele jaren aan werkervaring heb ik, samen met getalenteerde software-ontwikkelaars ongelofelijk mooie oplossingen ontwikkeld op softwarematig gebied. En met deze oplossingen hebben we klanten geholpen verder te excelleren in hun business.  Variërend van de ontwikkeling van een gebruikersvriendelijk recruitmentsysteem (ATS) (HROffice.nl) tot de bouw van een innovatief HR-Saas verbindend platform (HROffice Connect). En voor grote en kleine organisaties werkte ik met internationale ontwikkelaars aan maatwerk oplossingen voor het organiseren van passende Talent Management systemen (ETWeb).

Als ondernemer heb ik samen met een zakelijk partner via Priviteers mij ingezet om het organisaties makkelijker te maken om de AVG wetgeving (GDPR) te implementeren. Door de invoering van de nieuwe wet was de vraag bij veel organisaties groot om hierbij geholpen te worden. Door de ontwikkeling van een begrijpelijk en bruikbaar implementatie-framework (Privit8.nl) en de daarbij benodigde software oplossingen hebben wij vele honderden bedrijven geholpen om deze vaak uitdagende stap succesvol te zetten. Vanuit deze rol heb ik tevens diverse bedrijven geholpen de ISO27001 en NEN7510 implementatie te realiseren en succesvol tot een certificering te komen.

In de laatste jaren ben ik als (o.a. ad-interim) CTO/COO actief bij diverse bedrijven om te ondersteunen bij de uitdagingen die start-ups and scale-ups hebben. Dat gaat soms over het opzetten van structuren binnen de software teams of het realiseren van externe buitenlandse ontwikkel hubs voor schaalbaarheid. Maar ook hulp bij de uitwerking en implementatie van bedrijfsprocessen of het opzetten van de juridische elementen die bij dergelijke diensten horen zoals SLA's en contracten. 

Mijn andere passie, hardware, is misschien wel de tegenhanger van software. Het is tastbaar vs. ontastbaar. Het inrichten van servers, netwerken en het beveiligen ervan heeft mijn interesse maar ook de inzet van hardware voor het creatieve proces middels o.a. 3d printen. En niet op de laatste plaats heb ik deze passie gevonden in houtbewerking. Het werken met hout en machines dwingt je vooruit te denken, om stap voor stap te werken, om falen te accepteren en daaromheen te werken en om continu te blijven leren.

Kortom, een gepassioneerd créateur middels techniek. dat is wie ik ben.

 

Werkervaringen

Mafera Management & Consultancy

2016-heden
Mafera Management & Consultancy

CTO/COO as a service / ISO27001 implementatie / AVG ondersteuning

Als (ad-interim) CTO/COO of projectleider help ik organisaties in het optimaliseren van hun IT bedrijfsprocessen. Dat kan gaan over het opstellen van IT beleid, het behalen van certificeringen (o.a. ISO27001, SOC2) of het verder vormgeven van de development organisatie middels implementatie van processen als Scrum of het neerzetten van een optimaal werkend team.

Vanuit de vele jaren van werkervaring help ik allerlei soorten bedrijven. De afgelopen jaren heb ik (of ben ik nog steeds) actief betrokken bij o.a.:

IT sector
Huidige opdracht:
** Cammio - IT & Recruitment solutions - Ondersteuning bij de implementatie van ISO27001.
** GripBB, Verkooploep (CTO-as-a-Service) - Stuurgroeplid implementatie bij Quion. Interne audits & ondersteuning bij de ISO27001 en SoC2 certificeringen.

Voltooide opdrachten
* RecruitNow - IT & Recruitment solutions (AVG implementatie)
* Brandmannen - IT & Recruitment solutions (AVG implementatie)
* Focus-Feedback (IT & Customer feedback) (IT Policy & AVG implementatie)

Cultuursector
* De Nieuwe Nobelaer - Theater (AVG implementatie)
* De Doelen - Concerts & congres (AVG implementatie)
* Oerol - Festival (AVG implementatie)

Wil je weten wat ik voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

2020-2022
Verkooploep / GripBB / Buy2Let

CTO bij GripBB, Verkooploep, Buy2Let

Bij GripBB, Verkooploep en Buy2Let vervul ik de CTO rol. Deze 3 Fin-Tech start-ups bieden softwareoplossingen voor de bancaire sector en specifiek in de hypothecaire markt.

Mijn primaire focuspunten zijn het uitbouwen en aansturen van het software ontwikkelingsteam (zowel in Nederland als buitenland) en het verder optimaliseren van alle bijbehorende randzaken (support inrichting, opstellen en afstemmen van SLA's, opstellen van informatiebeveiligingsbeleid.

Daarnaast werk ik aan de inrichting en optimalisatie van bedrijfsprocessen en de dagelijkse aansturing als lid van het MT. Binnen de implementatieprojecten bij klanten als Flanderijn & Quion fungeer ik als escallatiepunt en participeer ik als lid van de stuurgroep op de diverse projecten.

2016-2021
Priviteers B.V.

Ondernemer: Informatiebeveiliging, AVG & ISO27001 - NEN7510

In 2016 ben ik als ondernemer gestart met een nieuwe organisatie gericht op data-privacy & informatiebeveiliging. Vanuit de vele klantcontacten die ik bij Adver-Online had werd duidelijk dat veel organisaties moeite hebben om op pragmatische wijze de informatiebeveiliging te organiseren en niet duidelijk was hoe kon worden voldaan aan de destijds aanstaande invoering van de AVG wetgeving.

Op basis van mijn kennis en werkervaringen zag ik mogelijkheden om organisaties hierbij te helpen. Binnen Priviteers werk ik aan het begeleiden van organisaties en bieden we diverse diensten aan:

  • het begeleiden van de implementatieproject middels projectmanagement & implementatie ondersteuning op locatie voor zowel de AVG als ISO27001/ISO27002 (vergelijkbaar met BIO) en NEN7510. Hierbij help ik organisaties om een visie & beleid rondom informatiebeveiliging & AVG vorm te geven en deze vervolgens te implementeren
  • het voeren van risico-analyses, uitvoering en beoordeling van DPIA’s, ontwikkeling van maatwerk informatiebeveiligings & privacybeleid documenten, het opstellen en bijwerken van een register van verwerkingen en andere AVG gerelateerde zaken
  • het beoordelen en opzetten van verwerkersovereenkomsten, SLA’s en waar nodig ondersteuning bij de afstemming met de betrokken partijen
  • het invoeren van Privacy-by-Design & Privacy-by-Default binnen de organisatie
  • het ontwikkelen en geven van bewustwordingstrainingen
  • het ontwikkelen en aanbieden van e-learning oplossingen rondom AVG & informatiebeveiliging
  • de uitvoering van een interne ISO27001 audit ter voorbereiding op een externe audit

De werkzaamheden vinden plaats in diverse sectoren als overheid, kinderopvang, culturele organisaties, commerciële sector

Aanvullende werkzaamheden zijn o.a. het voeren van de financiën, het opstellen van businessplannen, het uitbouwen van partners en het vergroten van de klantenbasis.

2015-2016
Adver-Online / HROffice

CTO/COO bij Adver-Online & HROffice

Vanuit de rol als Operationeel directeur van HROffice, werd ik gevraagd dezelfde inhoudelijke rol te vervullen voor het moederbedrijf van HROffice, Adver-Online. Hierbij was ik operationeel verantwoordelijk voor de gehele organisatie (ca. 75fte) en had als aanvullend doel de organisatie voor te bereiden op een mogelijk afsplitsing van USG People (destijds mede-eigenaar van Adver-Online). Hierbij werden interne processen van Adver-Online verder geoptimaliseerd en waren de eerste stappen voor het implementeren van de ISO27001/ISO27002 normen genomen.

Daarnaast werden de diensten van Adver-Online verder geautomatiseerd. Zo werden interne werkprocessen in kaart gebracht en gedigitaliseerd, zodat er meer mogelijkheden voor versnelde groei ontstonden.

Eén van de projecten bestond uit het automatiseren van de diensten van Adver-Online (Job-advertisements) in een volledig geautomatiseerde plaatsingstool. De klanten konden daarmee zelfstandig een vacature opstellen, deze laten controleren en online plaatsen op vele jobboards. Het volledige proces, inclusief het aanmaken van een account en het online betalen, was daarmee was daarmee gedigitaliseerd zodat een grote schaalbaarheid kon worden gerealiseerd.

Voor de verdere voorbereiding op de toekomst heb ik tevens een performance management en ontwikkelingstraject ontwikkeld en ingevoerd. Hiermee kon de organisatie op gestructureerde wijze personeel doorontwikkelen en verloop onder personeel te verlagen.

2012-2016
Adver-Online / HROffice

CTO/COO bij HROffice

Als operationeel en technisch eindverantwoordelijke was ik dagelijks betrokken om samen met de ca. 35 medewerkers, HROffice succesvol op de kaart te zetten. HROffice groeide zodoende uit van een start-up recruitment oplossing naar een wereldwijd gebruikte HR-tool waarbij zowel recruitment, planning als HR integraal verbonden was. Door het ontwikkelde SAAS freemium model groeide de gebruikersbasis van HROffice exponentieel.

De werkzaamheden bestonden naast de dagelijkse aansturing van het team uit het bedenken, uitwerken en ontwikkelen van nieuwe innovatieve oplossingen voor en met de klantenbasis van HROffice. Middels de scrum methode werd de nieuwe software zodanig ontwikkeld dat het de continu wijzigende markt kon blijven ondersteunen. Met de acquisitie van NowOnline werd een nieuwe boost gegeven aan de ontwikkelingscapaciteiten van HROffice waarmee het team van developers groeide van ca. 5 naar 20 personen. Daarnaast werden off-shore ontwikkelingsteams opgezet om zodoende meer maatwerkoplossingen te kunnen ontwikkelen voor de klanten van HROffice.

Belangrijke doelstellingen waren;

  • Structuren

    Het ontwikkelen van een organisatiestructuur die klaar staat voor de geplande groei van de organisatie door het opzetten van afdelingen (support, marketing, sales en development) ontwikkeling van beleid en businessplannen en interne procesbeschrijvingen. Tevens betrokken met het structureren van contracten en overeenkomsten etc.

  • Ontwikkeling & innovatie:

    Het dagelijks aansturen van het team van ontwikkelaars om software te ontwikkelen middels Scrum om zo innovatie oplossingen te ontwikkelen voor de klantenbasis van HROffice. Mede hierdoor waren klanten loyaal aan HROffice omdat de oplossingen in samenspraak werden ontwikkeld. Gedeelde kennis zorgt zo voor gedeelde groei.

  • Commercieel

    Het uitbouwen van het klantenbestand van 90 klanten naar ca. 1100 klanten en 10k> omgevingen middels inzet van marketing & de salesafdeling. Tevens het opzetten van samenwerkingsverbanden voor resellers van HROffice diensten met o.a. Unique uitzendbureau, TMG, StartPeople

  • Financieel en groei

    Het laten groeien van de organisatie was één van de kerndoelstellingen. De focus lag hierbij op aantal klanten, het vergroten van de omzet en de bijbehorende groei van personeel. Zo is HROffice gegroeid van ca. 5 medewerkers naar 35 in iets meer dan 4 jaar. Met een omzet verdriedubbeling in dezelfde periode.

Vanuit HROffice zijn diverse nieuwe succesvolle applicaties ontwikkeld.

  • Een Freemium recruitmentsysteem (ATS) waarbij klanten zonder kosten konden starten met het beheren van hun kandidaten, het vastleggen van de vacatures en daarbij een gratis carrierepagina tot hun beschikking kregen.
  • Een online planningsysteem (Workforce Management) waarmee organisaties op grote schaal medewerkers konden plannen. Met de ontwikkelde algoritmes was het planningsysteem ook in staat om maximale efficientie van beschikbaar personeel te realiseren in een fractie van de tijd die het plannen normaal kost.
  • Een HR dashboard (HROffice Connect) waarop kerngegevens van allerlei interne en externe partijen centraal kon worden weergegeven. De basis is ontwikkeld op een micro-services architectuur waarbij maximale schaalbaarheid van de applicatie gerealiseerd kon worden. Bovendien bevatte het dashboard ook een geintegreerde webshop waarbij aanvullende diensten van Adver-Online en haar partners volledig automatisch konden worden aangekocht. Bekijk in een nieuw scherm

2009-2012
Lumesse

Implementatie Consultant & Project Manager

Begin 2011 ben ik in opvolging van de rol als implementatie consultant begonnen met het neerzetten van een Key-Account Management afdeling. Doel hiervan was om de bestaande klanten beter te voorzien van strategische ondersteuning, op langere termijn waarde te kunnen bieden en een hogere opbrengst per klant te realiseren. De afdeling werkte dusdanig goed dat na ca. 1 jaar de afdeling een aanzienlijk deel van de omzet voor zijn rekening kon nemen voor de Nederlandse tak.

Als implementatie consultant & project manager, heb ik vanuit Lumesse diverse grote implementatietrajecten uitgevoerd voor het implementeren en beheren van het Total Talent Management systeem (ETWeb). De werkzaamheden bij de implementatie van projecten bestonden onder andere uit:

  • het opstellen van een PID (Project Initiation Document)
  • het opstellen, afstemmen en opvolgen van een projectplanning
  • het begeleiden van workshops om functiespecificaties in kaart te brengen en dit te documenteren in een functioneel ontwerp
  • het uitwerken van een technisch ontwerp op basis van het functionele ontwerp (tevens voor ESS en MSS)
  • het begeleiden van developers voor de ontwikkeling van maatwerk aanpassingen (off-shore development in Duitsland, Vietnam & Singapore)
  • het ontwikkelen van trainingsmateriaal voor het gebruik van de klantspecifieke omgeving en het bieden van trainingen voor beheerders
  • het inrichten van een support organisatie rondom de nieuwe software

De projecten waren veelal engelstalig en internationaal van aard. De focus lag hierbij voornamelijk op de integratie van Recruitment, Performance Management, Skill & Competency Management, Career & Succession Planning en Compensation and Benefits binnen internationale organisaties (o.a. DSM, Vopak, SaraLee, Bacardi, Heineken, Philips, Fabory, TMG etc).

2008-2009
IMC Trading B.V.

IT Recruitment & Development Advisor

Vanuit Tempo-Team IT Professionals kreeg ik een kans om als interne recruiter aan de slag te gaan bij een ongelofelijk interessante organisatie, IMC Trading. Deze organisatie werkt met enorm gedreven specialisten om middels de inzet van algoritmes, programmatuur en systemen snel en efficiënt te kunnen handelen op de wereldwijde beurzen.

Deze markt staat nooit stil en is continu in ontwikkeling. Om de beste innovaties op dit vlak te realiseren had IMC Trading ca. 50 openstaande ICT vacatures op het gebied van Java 7 .Net programmeurs tot systeem architecten en beheerders. De schaarste in de Nederlandse markt maakte dat de werving van deze specialisten op internationaal niveau plaats vond.

In de periode van één jaar heb ik IMC Trading ondersteund bij het invullen van deze posities. Mede door mijn eigen IT achtergrond en verworven recruitment ervaringen was deze opdracht succesvol tot een eind gebracht.

Daarnaast heb ik vanuit de rol als Development Advisor een nieuw recruitmentsysteem (I-Grasp van Lumesse) met bijbehorende processen geïmplementeerd om zo op wereldwijd niveau alle recruitmentprocessen centraal te organiseren en op globaal niveau rapportages mogelijk te maken.

2007-2008
Tempo-Team IT Professionals

IT Recruitment Consultant

Als ondernemer bij Direct Solutions leerde ik snel dat één element cruciaal is voor het voeren van een goed en succesvol bedrijf, namelijk goed personeel. En waar leer je beter de fijne kneepjes van het vak dan bij een gespecialiseerde uitzender/detacheringsorganisatie als Tempo-Team IT Professionals.

Als recruitment consultant was ik verantwoordelijk voor het creëren van een eigen klantenportfolio waar werkzoekenden gedetacheerd konden worden. Zowel het vergroten van de klantenbasis als het werven van nieuwe kandidaten, waren onderdeel van de dagelijkse activiteiten.

Daarnaast bestonden de werkzaamheden uit het aansturen van de gedetacheerden, het 4-wekelijks verlonen, het voeren van functioneringsgesprekken en het afstemmen met de klant voor de ontwikkelingsprogramma's van de kandidaat.

2003-2007
Direct Solutions B.V.

Eigenaar van ICT diensten organisatie

Als jonge ondernemer ben ik gestart met een nieuwe IT organisatie "Direct Solutions B.V.". De dienstverlening van Direct Solutions bestond uit het inrichten en onderhouden van de IT bedrijfssystemen (zowel hardware als software) bij diverse MKB organisaties. Hierbij werd zowel werkplekbeheer als server onderhoud aangeboden. Bij klanten van Direct Solutions werd een on-premise server omgeving gerealiseerd (op basis van Microsoft Windows Server) waarbij zowel netwerken als clients (thin-clients) werden aangebracht en ingericht. Ook oplossingen voor thuiswerken via VPN verbinding, werden volop gerealiseerd.

In 2005 ondersteunde Direct Solutions de ontwikkeliing van een nieuwe webshop onder de naam Demion24. Via deze op consumenten gerichte webshop werden consumentenproducten verkocht (computerssystemen, iPaqs, Playstations, digitale camera's etc). Direct Solutions leverde ondersteuning bij de uitlevering van computersystemen en de ontwikkeling van de webshop.

Halverwege 2006 werd de focus verlegd naar het leveren van hardware & diensten bij overheden en semi-overheden waarbij de verantwoordelijkheid van Martijn op het technische tak van de organisatie gericht was. in 2007 werd Direct Solutions verkocht aan BSK Nederland waarna ik de organisatie verliet.

Certificates

OTCP - Onetrust Certified Privacy Management Professional

Certificate ID: OPM180417
May 2018 / May 2019

Usable security @ University of Maryland

Certificate ID: 6KDGSLWDDRMT
May 2017

Lidmaatschap

PvIB (Platform voor Informatiebeveiliging)

Als je echt iets wil leren over privacy, informatiebeveiliging en daarnaast ook nog eens een super relevant netwerk wil opzetten, dan is het PvIB de plek om je aan te melden. Zeer regelmatig interessante webinars en seminars die ook nog eens goed verzorgd zijn.

Lid van het EADPP (European Association of Data Privacy Professionals)

De AVG / GDPR is niet nieuw, maar de manier waarop de wet kan worden uitgelegd wel veelvoudig. Daarom is een lidmaatschap van het EADPP de manier om met andere privacy professionals in aanraking te komen.

Overige activiteiten

Docent Privacy Professional & AVG @NCOI

Met de zelf ontwikkelde tweedaagse opleiding voor "Privacy Professionals" geef ik via NCOI trainingen aan kandidaten die de zowel de juridische als praktische kan van de AVG willen leren. Veelal zij dit interne privacy professionals, privacy officers of CTO's die inhoudelijke kennis willen vergaren.

Data security for Data-analysts @ NCOI

Met de zelf ontwikkelde 1-daagse Engelstalige opleiding voor "Data Security for data-analysts" geef ik via NCOI trainingen aan data analisten binnen hoofdzakelijk accountancy organisaties.

Kennis via opleidingen

2007-2008
InHolland Diemen

HBO: Database Management

Eén jaar deelgenomen om kennis en inzicht te verkrijgen in de wondere wereld van database management.

2002 - 2005
Hogeschool van Amsterdam

HBO: Commerciele economie

Aanvullende activiteiten: Lid van Opleidingscommissie binnen de CE/MER/BE afdeling.

2001
Copernicus Hoorn

HAVO

Aan de Copernicus in Hoorn (NH) heb ik mijn HAVO diploma gehaald.

error: Content is protected !!